De Britse Kamer van Koophandel Thailand (BCCT) heeft een lange geschiedenis van samenwerking met bedrijven aan de oostkust. Al in 1998 richtte de directeur van de raad (nu ereadviseur en voormalig voorzitter) Graham MacDonald en uitvoerend directeur Greg Watkins een Eastern Seaboard Group op, de eerste buitenlandse kamer in Thailand die dit deed.

Dit was een erkenning dat er toen en nu een enorme zakelijke activiteit was buiten Bangkok – ongeveer 10% van het lidmaatschap van BCCT is gebaseerd op de oostkust. Graham: “De eerste groep was erg internationaal met een Amerikaan, Australiër, Nieuw-Zeelander, Thai en ik, een Schot! We zijn snel begonnen met het organiseren van regelmatige netwerkevenementen en bezoeken ter plaatse. ‘ In de loop der jaren zijn anderen begonnen met het organiseren van evenementen, zodat er nu een maandelijkse bedrijfsnetwerkavond is, voorafgegaan door een bedrijfsbriefing.

Tijdens de Covid-19 crisis heeft BCCT contact opgenomen met Eastern Seaboard-bedrijven om naar zorgen en problemen te luisteren en daar waar mogelijk te helpen. De discussies waren aanvankelijk gericht op bezorgdheid over de Thaise arbeidswet en hoe deze kon worden toegepast. Meer specifiek, welke verplichtingen bedrijven hebben in de toekomst als er, zelfs met discussies en “wederzijdse overeenkomsten” met werknemers, wat er in werkelijkheid kan gebeuren en of bedrijven mogelijk openstaan ​​voor een of andere vorm van juridische stappen via de arbeidsrechtbanken. Dit kan in de toekomst mogelijk problemen veroorzaken.

Er was ook enige discussie gericht op vertragingen bij bedrijven bij het ontvangen van btw-teruggaaf en de ernstige impact die dit heeft op de bedrijfscashflow. Een ander probleem is de schijnbaar willekeurige interpretatie van geharmoniseerde codes voor goederen die grote verschillen in invoerrechten kunnen veroorzaken. Er lijkt ook geen echte ASEAN-consensus te bestaan ​​over deze kwestie.

Het derde grote probleem dat vertegenwoordigers tijdens de bijeenkomst naar voren brachten, betrof de behoefte aan duidelijkheid in termen van een tijdschema om de broodnodige zakelijke experts en technici Thailand binnen te laten – met of zonder quarantaine. Zakelijke deals moeten worden ondertekend, technische ondersteuning is vereist om belangrijke contracten af ​​te sluiten.

In nauwe samenwerking met Thaise ministeries, brancheorganisaties en verenigingen, en het Thaise en buitenlandse bedrijfsleven, streeft de FCA ernaar om buitenlandse investeringen en handel in Thailand te ontwikkelen ten voordele van het land, evenals van alle bij FCA Chambers aangesloten bedrijven en hun werknemers. FCA geeft een diverse maar uniforme stem over zaken van gemeenschappelijke waarden en wederzijds belang voor haar leden.

Bron: Pattaya Mail

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website