De bendes, de meiden, de pistolen – straatraces in Bangkok
Woensdagnacht 5 december werd een 17-jarig meisje door een vrachtwagen overreden, nadat ze van een motorfiets was gevallen. Dat meisje was een zogehetenh sagoi girl. Ze zat achterop bij een van de honderd motorfietsers die op de Kanchaniphisek Road (Bangkok) aan het stunten waren.
Op 10 november werden drie jongelui doodgeschoten en vier anderen gewond. Ze maakten deel uit van een motorbende die door een rivaliserende bende achterna werd gezeten, nadat ze beledigingen naar elkaars hoofd hadden geslingerd.
In het weekend van 1 en 2 december werd voor het Rama II ziekenhuis in Bangkok een hulpverlener beschoten. Hij werd aangezien voor een rivaliserend bendelid. Een 17-jarig meisje in de ambulance die hij bestuurde, werd in haar nek geraakt.
Meiden en prestige
In al deze gevallen gaat het om groepen jongeren, die in het weekend en op feestdagen met hun opgevoerde motorfietsjes aan straatraces doen. Waarom? Twee redenen: meiden en aanzien binnen de groep. De jongens met de snelste fietsjes, sommige halen wel 160 km per uur, krijgen de mooiste meiden. De meiden zijn idolaat van de jongens.
De bekendste bende zijn de Vanz Boys (spreek uit: whaanz). Ze racen soms op de Rangsit-Nakorn Nayok Khlong 5, de enige weg in Bangkok waar dat van de politie mag. Andere populaire wegen zijn onder andere Kanchaniphisek, waar dat meisje omkwam, Ratchaphruek, Rama III en Vibhavadi-Rangsit.
De leiders, evenals die van andere bendes, dragen een vuurwapen. Handig als twee bendes met elkaar in de clinch raken en om in de lucht af te vuren als waarschuwing dat de politie een controlepost heeft opgezet. ‘No cops, no fun’, is het motto. De boys die het lukt uit de handen van de politie te blijven, worden beschouwd als helden.
De bende heeft ook een dresscode: de jongens dragen nauwsluitende jeans en een zwart T-shirt, de meiden jeans met afgeknipte pijpen en korte tops. Littekens worden beschouwd als een ereteken.
Voor 8.000 tot wel 40.000 baht worden de fietsen opgevoerd
Een voormalige Vanz Boy runt een werkplaats waar motorfietsen geschikt worden gemaakt voor straatraces. De motor wordt opgevoerd van 125 naar 150 tot 180 cc, alle overbodige toeters en bellen gaan er vanaf om de fietsen zo klein en licht mogelijk te maken. Kosten 30.000 tot 40.000 baht, maar daarvoor heb je dan ook een echte tua lek. De man wordt beschouwd als de beste in zijn branche.
Jeeradetch Jumpapan bediende aanvankelijk in Bang Mot (Bangkok) ook Vanz Boys. Per maand sleutelde hij aan zo’n tien fietsen ad 8.000 tot 10.000 baht per stuk. Maar hij is ermee gestopt. De buurt had genoeg van de herrie en de stank en de overige klanten begonnen hem te mijden. Nu hangt er op de pui van zijn werkplaats een spandoek van de politie met de mededeling dat opvoeren verboden is. De politie laat bij hem haar eigen motorfietsen repareren om de Vanz Boys af te schrikken.
Arrestaties zetten weinig zoden aan de dijk
In Bang Mot vormden de Vanz Boys een groot probleem. Ze maakten de Wutthakat Road onveilig. Op een avond maakte de politie er rigoreus een eind aan door alle straten, zijstraten en sluiproutes af te zetten. Tachtig motorfietsen werden inbeslaggenomen. Sindsdien zijn de boys naar elders uitgeweken.
Politieofficier Sanong Seanmanee van de Vibhavadi-Rangsit verkeersregelkamer heeft het Vanz Laew Pai Nai (Where do the Vanz go?) project opgezet. Hij merkte dat arrestaties weinig zoden aan de dijk zetten op de Vibhavadi-Rangsit Road. ‘De ene week arresteer je honderd man en een week later zijn er weer honderd anderen.’
Zijn mannen bezoeken nu scholen, waar ze de leerlingen uitleggen dat de ouders van straatracers het risico lopen op een gevangenisstraf van 3 maanden en een boete van 30.000 baht. En nadat straatracers zijn veroordeeld, praten ze met de ouders, die vaak geen weet hebben wat hun kids ’s nachts uitvreten.
Het zijn goedbedoelde pogingen maar of ze succes hebben? Teenagers hebben nu eenmaal behoefte aan kicks, leeftijdsgenoten zijn belangrijker dan de ouders. En dat komt allemaal door de vermaledijde hormoontjes die door hun lijf gieren.
(Bron: Spectrum, Bangkok Post, 9 december 2012)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Heb daar (nog) geen race gezien maar op Sukhumvit zag ik laatst ’s nachts een grote groep voorbijrijden die aan de beschrijving van het artikel voldoen nu ik het lees. Wellicht waren ze voornemens een race te gaan houden aldaar ergens want het kwam me in het geheel nogal baldadig over.