De Belgische “bridge over troubled roads”
De Thai-Belgian Friendship Bridge, die ooit is gebouwd om de congestie op de Rama IV Road in Bangkok te ontlasten heeft een kleurrijke geschiedenis. Jumpol Sumpaopol van de Bangkok Metropolitan Administration denkt nog eens met trots terug aan hoe de brug ooit tot stand kwam.
De heer Jumpol ziet in de brug nog altijd de voorbeeldige samenwerking van destijds, die de constructie van de brug, ’s nachts, 25 jaar geleden tot een onvergetelijke gebeurtenis maakte. De oorspronkelijke bouw van het 390 meter lange viaduct vergde toen minder dan 1 (één) etmaal. Jumpol spreekt over het ongekende niveau van samen- en medewerking van de Belgische overheid, de Thaise autoriteiten en de betrokken ondernemers, die de constructie van de brug in no-time mogelijk maakten.
In 1986, Jumpol was toen sectie-chef bij Openbare Werken in Bangkok, zocht de toenmalige regering, onder leiding van Gen. Prem. Tinsulanonda naarstig naar een oplossing voor de verstopte verkeersstroom op Rama IV Road. Bangkok had toen minder wegen en andere voorzieningen dan vandaag de dag. Er waren maar enkele snelwegen, zoals die van Tha Ruea naar Bang Na, Din Daeng en Dao Khanong, terwijl de Ratchadipisek ringweg rondom het centrum van Bangkok nog niet gereed was. Een oplossing voor het toen bestaande probleem op Rama IV was niet eenvoudig.
Toen schoot België als eerste buitenlands land te hulp. In België werden talrijke ijzeren viaducten op kruispunten vervangen door tunnels en de Thaise regering werd gevraagd of er interesse was in de metalen delen van die viaducten om in Thailand weer als viaduct te worden gebruikt. “Die ijzeren bruggen in België waren zo geconstrueerd, dat die snel konden worden opgebouwd, maar ook snel verplaatsbaar waren. Het was een technologie om in korte tijd viaducten te kunnen bouwen”, zegt Jumpol.
De Thaise overheid aanvaardde het aanbod en besloten werd om een viaduct te bouwen op de kruising van Rama IV en Sathon. In België ging men aan de slag en er werd een viaduct gedemonteerd, genaamd “Viaduct Leopold”. Er moesten wel enkele reparaties worden uitgevoerd en sommige delen werden versterkt om ook het gewicht van een 27-tons vrachtwagen aan te kunnen, maar in januari 1988 kwam het schip met alle onderdelen in Thailand aan.
Intussen was in Bangkok het nodige grondwerk gedaan met de funderingspalen voor de montage van de vierbaanse brug, die de naam Thai-Belgian Friendship Bridge kreeg.
“We begonnen met de montage op 21 maart 1988 om half vijf ’s middags en de klus werd voor twaalf uur de volgende morgen geklaard”, zegt de heer Jumpol. “De montage duurde slechts 19 uren”, vertelt hij verder, “hoewel bijkomende werken, zoals het installeren van de lichtmasten, het plaatsen van verkeersborden, het testen van de draagkracht van de brug de totale bouwtijd tot 72 uren verlengden. De brug is niet alleen het symbool van hulp van de Belgische regering, maar ook een teken van vriendschap van de Thaise ambtenaren en mensen uit het bedrijfsleven, die bij het project betrokken waren”
Voor dit project stelden de Electricity Authority of Thailand en de Port Authority of Thailand hijskranen ter beschikking, die materialen met een gewicht van tussen de 160 en 200 ton konden tillen, twee andere bedrijven, Empire en Sahachot Beton stuurden meer dan 300 technici en constructeurs naar het project, terwijl de politie zorgdroeg voor een ongestoord verloop van de werkzaamheden. De heer Jumpol had namens het stadhuis de supervisie over dit project.
Vandaag de dag voldoet de brug niet meer aan de eisen des tijds. Ambtenaren besloten om de brug na 10 jaar trouwe dienst een nieuw aanzien te geven en o.a. metalen delen te vervangen door beton. Het metalen oppervlak was glad geworden na dit langdurig gebruik er werd voor beton gekozen, dat beter bestand is tegen de eisen, die het wegverkeer tegenwoordig stelt. Daarna is de decennia-oude, historische brug weer voor het wegverkeer beschikbaar.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
De tekst Thai-Belgian Friendship Bridge staat op de zijkant geschilderd als ik me niet vergis. Eigenlijk wel best grappig dat je kan zeggen dat je zowel in Belgie als in Thailand over dezelfde brug hebt gereden.
inderdaad ik werkte toen op 100m van de brug ( naast Citroën-Yzerplein) maar dat is héél lang geleden moest elke dag boven richting Rogierplein – Botanique richting huiswaarts !
En geloof me in die tijd in Brussel was het als nu een en al rot-ti-maak maar minder erg dan Bangkok ik geraak daar niet op uitgekeken elk jaar in Bayoke Sky waar we ons terugreis inzetten na het te korte verlof.
Voor de Belgische lezers is het misschien interessant te weten waar die brug oorspronkelijk in Belgie vandaan komt.
Ik vond op de website van Koekelberg het volgende verhaa uit Het Nieuwsblad:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G6A746JB
Er stonden wel meer van die nood viaducten in België.
Een hele bekende (beruchte ?), voor de mensen die een beetje vertrouwd zijn met Antwerpen, stond aan de F.Rooseveltplaats maar is, ik denk een jaar of 7-8 geleden, afgebroken. Stond er ook “tijdelijk” als noodoplossing gedurende een jaar of 30.
Dat heb ik ook van een Antwerpse vriend gehoord, hij noemde er een op de Frankrijklei.
Wat dat tijdelijk betreft, wat is er niet tijdelijk?
Ooit op kantoor kwam er een dame van een uitzendbureau, stelde zich voor als tijdelijke hulpkracht. Een collega, die al bijna 40 jaar in dienst was zei: “‘Dat is ook toevallig, ik ben hier ook maar tijdelijk”!
Hij zal wel dezelfde bedoelen want de Frankrijklei begint (of eindigd) op de Rooseveltplaats.
Weet toevallig iemand of die brug over de F.Rooseveltplaats ook “gerecycleerd” (=op een andere plek opnieuw gebruikt) werd? Ik heb er duizenden keren overheen gereden.
In Gent stond er ook zo een nood brug aan het Dampoort station . Het zou ook maar tijdelijk zijn maar ze stond er wel een jaar of 25 denk ik dat was de beruchte “fly over’ je kon als je erover reed tot in de huiskamers kijken zo dicht op de huizen stond ze
Belangrijk om te vermelden dat het Prinsenpaar een belangrijke handelsmissie leidt met een uitgebreide delegatie van 150 belgische zakenlui. Brussels Airlines en Thai Airways, beide lid van het Star Alliance-netwerk, hebben vandaag in Bangkok een belangrijk akkoord ondertekend dat van de luchthaven van Zaventem een hub maakt voor Thai Airways die naar Afrika, Europa of de Amerikaanse oostkust moeten.
Het nieuwe logo van de Thai-Belgische brug werd gisteren ingehuldigd door Prins Filip en Prinses Mathilde.
(Bron – Het Laatste Nieuws van 22 maart 2013)
Een aantal jaren geleden was dit viaduct aan hoognodige renovatie toe en ook toen is er met veel grotere traffic jams als anders een paar weken het viaduct daarvoor afgesloten.
Er is ook nog Italian-Thai, maar dat is een aannemersmij. die vooral in spoorviaducten doet.
Het is wel Koning Philip en koningin Mathilde
Het artikel is van voor hij Koning werd .
Het is trouwens Filip of Philippe.
Als Belgische Handelsattache in Bangkok, was ik nauw betrokken bij de negotiaties van wat wij toen initieel “de Belgische Brug” noemden.
Ambassadeur Patrick Nothomb was een geweldig steun om de adminstraieve struikelblokken te doen verdwijnen…
Wil ook even vermelden dat de twee grootste Thaise construktiebedrijven Sino-Thai en Italthai GRATIS en op eigen initiatief zoveel werkkrachten ter beschikking hebben gesteld als wij nodig achten…
en dat verschillende Belgische bedrijven aanzienlijke financiele steun hebben gegeven voor het transport en het “sandblasting” + verven van de metalen onderdelen want the BMA vondt de natuurlijke beschermende roestkleur van het “weathering” staal niet mooi…
Het weze gezegd !
Inderdaad het was Patrick Nothomb die toen daar de ambassadeur was.
Wij noemde het de Belgian Thai bride.
Dit waren fly overs zoals wij ze noemden, die worden indertijd geconstrueerd door Nobels Peelman uit Sint Niklaas en het montage bedrijf die deze bruggen monteerde was NV Savelkoul uit Bree.
Deze brug was een stuk van de viaduct van Koekelberg die wij gedemonteerd en aangepast hebben om te plaatsen in Bangkok
Wij monteerde in die tijd deze soort van bruggen in het midden oosten.
En met een team van de firma Savelkoul en onder supervisie van dit team en samen met Thaise arbeiders is deze brug van 400 m lang in 50 uur gemonteerd en getest wat een huzaren stukken was in die tijd.
Ik was één van die ploeg leiders in die tijd en in ben er nog over gereden in 2018 toen ik voor een ander werk was in Laem Chabang en toen ik voor mijn werk visa moest zijn in Bangkok.
Wij sliepen toen indertijd in YMCA Hotel maar ik weet niet of dat hotel nog bestaat.