Chinees toerisme in Pattaya
Het aandeel van China in de bezoekersaantallen van toeristen is heel groot, zo niet het grootste. Pattaya profiteert daar in hoge mate van.
Het heet “treadmill tourism” (tredmolentoerisme) en daarmee wordt bedoeld de horden Chinese toeristen, die met een goedkope pakketreis naar Thailand komen en alleen maar in Pattaya verblijven. De reis duurt soms minder dan een week, maar in die tijd moet er zo veel mogelijk worden bekeken.
De Chinezen worden constant bezig gehouden en dagelijks zie je tientallen bussen die Chinezen vervoeren van de ene bezienswaardigheid naar de andere. Het pakket kan verschillend zijn, bezoek aan de floating market, een bootreisje, een uurtje voetmassage, Nong Nooch Garden, krokodillenfarm, een Chinese show in Naklua, en steevast een bezoek aan een grote “outlet” om goedkope kleding en souvenirs te kopen. Het kan allemaal!
Overal worden zij begeleid door gidsen, die – als zij uit de bus stappen – zijn kudde bijeen houdt door met een vlag voorop te lopen, zodat geen enkele Chinees kan verdwalen. De horeca en andere ondernemingen in het uitgaansleven hebben niets aan die toeristen. Hoewel, een min of meer vast ritueel is in de vroege avond als die groepen door Walking Street worden geloodst. Alleen maar de straat aflopen en dan weer terug en onderweg vergapen aan al die lichtreclames van bars en clubs, waarvan zij zich de toegang niet kunnen veroorloven. Veel foto’s maken, dat wel, en vaak tot ongenoegen van de security-mensen, die instructie hebben dat fotograferen te voorkomen.
Daarna worden de meutes weer naar hun hotel gebracht, vroeg naar bed, want morgen is het vroeg dag voor de volgende etappe of terug naar China.
Bron: PattayaOne
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Steden21 november 2024Chumphon: Rust en lekker eten!
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
en …..
Ondertussen blokkeren hun bussen het normale verkeer op Jomtien Beach Road, Pattaya Beach Road.
Soms een hele kolonne bussen van dezelfde maatschappij die het normale verkeer serieus (ver)hinderen.
En inderdaad, de lokale restaurants, shops, ed. verdienen geen enkele baht aan deze ’toeristen’
“Hun” bussen? Ik zie alleen maar Thaise bussen. Het lijkt er verdacht veel op dat we hier in Thailand leven, en dat we moeten dealen met de manier waarop Thai zaken doen. Ai, dat wordt aanpassen.
Met Thaise manier van zakendoen heb ik na 6tal jaar wel ervaring. Dat is probleem niet.
Jammer genoeg lijdt de familiale sfeer in Jomtien wel onder de Chinese ‘invasie’.
De HO van horeca (hotels) verdienen er natuurlijk wel aan. Of slapen ze ook in de bus?
De HO verdient er erg weinig aan. Goedkope package deals om de kamers maar te vullen in het laagseizoen en in het hotel zelf geven de Chinezen niks uit.
Beste Frans,
Moest je eens weten hoeveel, eigelijk hoe weinig, een hotel NETTO aan zo een groep verdient, je zou verbaasd zijn !!!!! Misschien maximum 100 bath per persoon per dag. Maar als er 5 bussen in zo’n hotel komen aan 4 nachten is dat 100.000 bath ! per 5 dagen. Gewoon genoeg NU om een deel van hun vaste kosten te betalen en al die andere toeristen die betalen natuurlijk de volle pot en van deze realiseren de hotels nu hun beperkte winst. Elk hotel hoopte op een redelijke omzet van de bar, en wat extra’s bij de ondertekening van dit kontrakt en hier loopt het natuurlijk fout. (wat hier natuurlijk niet gebeurd. ) . Ze lieten zich eerst ” vangen ” door de Russen ( Pegase ) en toen die weg bleven dachten ze nu eindelijk gouden zaken te doen met al die Chinezen !!!!! Een ezel laat zich geen 2 maal vangen aan diezelfde steen, blijkbaar een Thai wel. Dit werk heb ik gedurende jaren uitgeoefend dus ik weet waarover ik spreek. Groetjes
Ik zie enige overeenkomst met luchtvaartmaatschappijen. Die zijn ook blij als ze gemiddeld € 5.- per, passagier netto overhouden. Maar zonder een aantal stoelen desnoods onder de kostprijs te verkopen zouden ze verlies maken. Dus ik blijf bij mijn stelling dat de hotels er wel degelijk wel bij varen.
Inderdaad, als je het zo bekijkt. Een barmeisje in Walking Street zal er niets aan hebben, maar haar (echte) vriendje misschien wel, die werkt als kruier. Niet dat hij tip zal krijgen, maar wel veel werk en zijn gewone loon. Wil maar zeggen, een vol hotel heeft ook schoonmaakpersoneel, kamermeisjes en grootkeuken medewerkers nodig.
Anderzijds zijn de chinezen straf in zakendoen, dus veel zal er bij deals niet onderling geschoven worden.
Soit, de boel draait maar er zal niemand rijk van worden. En natuurlijk zijn er die ze liever kwijt dan rijk is, cf. de Russen. Wel, …
dat verdienen van de hotels is gewoon een kwestie van “korte termijn-denken”. Als je het “geluk” hebt van in zo’n hotel te verblijven waar die Chinese boertjes logeren, heb je de keus: ofwel ga je supervroeg ontbijten, kun je nog in relatieve rust eten en is er nog een goedgevuld buffet. Riskeer je te gaan eten tussen pakweg half acht en kwart voor negen, dan kom je terecht in een luidruchtige bende die hun Chinese mening van de ene tafel naar de andere schreeuwt, naderhand samengedreven wordt door de gids die zijn bus dringend wil vullen, nemen ze snel nog één en ander mee voor onderweg, nemen nog snel een hap of twee uit de teveel van het buffet genomen broodjes of stukken fruit en laten een smerig restaurant achter waar de latere achteloze toerist nog amper keuze heeft aan de buffetten, waar de meeste warme gerechten grondig dooreen gehaald zijn en waar de hoofdkelner zich moet haasten om zich te verontschuldigen voor de achtergelaten troep. Benieuwd hoe lang de andere toeristen dit nog zullen pikken en hoe lang het zal duren vooraleer het hotelmanagement door heeft dat deze horde boertige bezoekers hen eigenlijk meer schade dan winst berokkent.
Ik ben net een weekje terug, het is bijna ongelovelijk de hoeveelheid Chineesen die ‘savond’s afgezet worden in walking street, 10, 20, misschien wel meer touringcar’s die stapvoet’s beach road afrijden en alles blokkeren, het zal wel goed voor de economie zijn maar minder goed voor de “sfeer”
Hi Gringo,
Ik kan je nog de blauwe plekken laten zien, toen er zo’n horde chinezen probeerden door mij heen te lopen.
Gaat moeilijk bij mij he?
Wat een stelletje onbeschofte horken zijn dat.
Mocht er eentje de moeite nemen om om te kijken, dan is het wel met een uitdrukking van: “kan je niet uitkijken”
Dus zover zijn wij nog niet “verthaisd” zoals een blok onderwerp van een paar dagen geleden.
En die tour bussen worden overal maar neergegooid.
Je weet dat langzamerhand elke kruising hier (jomtien) alsmede Pattaya geblokkeerd wordt door een rij gevulde gevallen met cement. (Welk briljant regeringsfiguur heeft dit eigenlijk bedacht en om welke redenen? Toch geen “”meer veiligheid”” he?) 🙂
Dus de bekende levensgevaarlijke U-turns is een verplichting.
Reeds diverse malen op Jomtien Second Road acrobatische hoogstandjes uit moeten halen en meestal is dat om die kamikaze-motorbike moordenaars te ontwwijken.
Al is het dan jouw schuld niet, ik moet er echt niet aan denken dat dit vlak voor onze neus gebeurd.
Dat raak je nooit meer kwijt.
Veel van die zeer intelligente buschauffeurs kwakken die bus recht voor een U-turn, zodat je een keer moet steken om de draai te kunnen maken, met alle gevaar/ellende, bloeddruk verhogende situaties van dien.
well, eigenlijk niet alleen buschauffeurs.
LOUISE
Het lijkt wat op datgene, wat je in het voorjaar in Amsterdam ziet. Hele horden Chinezen door de stad achter een gids aan. Vorig jaar bracht zo een groep mij met duwen ten val op een bruggetje met als gevolg hoofdwonden en een kapotte bril.
Ik kan mij voorstellen, dat de sfeer in Pattaya er onder lijdt.
Ik vind Gringo behoorlijk denigrerend zoals hij over de Chinese toeristen schrijft. ‘De’ Chinees bestaat niet en het schijnt dat ook in China steeds meer individueel of in kleine groepjes reizende toeristen ontstaan.
Ik durf de voorspelling aan dat het binnen tien jaar wemelt van de Chinese mannen in de (go-go)bars. En die zijn dan niet per toerbus aangevoerd.
ik wil dit tegenspreken. “De” Chinees bestaat effectief. Het is zelfs zo erg dat mijn (Thaise) vrouw het vertikt om nog in het hotel in de lift te stappen als dat betekent dat wij er samen in staan met Chinese onbeschofte elementen. Er is een Chinees spreekwoord dat vertaald betekent: respect moet je verdienen. Ik denk dat er weinig gerespecteerde Chinezen tussen de toeristen rondlopen hoor.
Individuele observaties weerspiegelen zelden de algemene harde feiten; laat staan als ze vergezeld gaan van vooroordelen. Na de Russen zijn nu de Chinezen aan de beurt. Maar ze overtreffen in uitgaven wel de zo royale Europeanen. De meest recente TAT-gegevens, dd. 25 maart 2015: “On average Chinese tourists’ spend about $150 a day in Thailand for the eight days that they stay here, a little over what the average European spends. Out of the 24.8 million tourists that visited Thailand in 2014 – amounting to about 10% of the county’s GDP – Chinese tourists made up 18.6% of that number (4.6 million), making them the largest number of foreign visitors to the country. In an article in the Bangkok Post in February TAT (Tourism Authority of Thailand) governor, Thawatchai Arunyik, said that, “China remained a rising star for Thailand tourism, with a 22% arrival growth target to 5.6 million visitors this year.” Revenue from Chinese tourists is expected to rise by 27% in 2015, which will equal 248 billion baht (US$7.6 billion).”
Ja tuurlijk leuk voor de Thaise economie in zijn algemeen en de grote hotels en zaken, maar de kleine ondernemer of het nu een restaurant of gewone bar is of straatverkoper profiteert bijna geheel niet van deze toeristen en ziet ze liever gaan als komen omdat ze hun echte klanten in de weg lopen en ergeren.
Tsja, het zou natuurlijk allemaal veel beter zijn als wij als Nederlanders konden bepalen welke toeristen wel en niet ons idyllisch samenzijn in Thailand zouden mogen komen verstoren.
Juist Rick,
De Chinese toeristen hebben grotendeels wel een ander bestedingspatroon dan de oorspronkelijke toeristen. Meer dan negentig procent van hun uitgaven gaat op aan winkelen. Degenen die profiteren zijn de rijke Thaise familie ondernemingen.
De gewone Thai in de straat verdient nauwelijks iets, maar de Thaise elite (inclusief overheid) is maar al te blij met deze nieuwe bezoekers.
http://www.mailmangroup.com/wp-content/uploads/2015/03/annie-1.png
De Europeanen geven een veelvoud uit in kleine horeca ondernemingen en alle oorspronkelijke service activiteiten.Voorts verblijven ze drie maal zo lang in Thailand. Het zou dom zijn de waarde van deze toeristen te onderschatten en zoals nu eigenlijk al een beetje gebeurt. Ze weg te jagen.