Niet-Boeddhistische uitingen in Thaise tempels ter discussie
Sinds kort circuleren er geruchten dat de voorwerpen in tempels die niets met het Boeddhisme te maken hebben, verwijderd zouden moeten worden.
Hierbij zou het gaan om Hindoegoden, zoals de olifantengod Ganesha of de apengod Hanuman, die geen enkele relatie hebben met het Boeddhisme, maar toch in Thailand vereerd worden. De regering zou tempels aangewezen hebben, die deze spullen zouden moeten verwijderen.
In een reactie liet de regering weten dat deze geruchten onjuist zijn, maar dat monniken wel de taak hebben er voor te zorgen dat er geen misverstanden mogen ontstaan met betrekking tot het Boeddhisme. De tempel draagt daarin zelf haar verantwoordelijkheid en toeristen moeten geen verkeerde indruk krijgen over het Boeddhisme door vermenging met het Hindoeïsme en animisme. Ook is de verkoop van religieuze symbolen verboden.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
(Theravada) Boeddhisme scheiden van Hindoeïsme en Animisme. Hoe moet dat precies werken? Die zijn door en door met elkaar vervlochten en zaken zoals het inzegenen van een huis of auto, lucky numbers voorspellen etc laat men zich echt niet afpakken.
Ik zie het al voor me: na een preek onderbreekt de monnink de ceremonie en zegt “Dames en heren, dus was een boeddhistisch element. Zodadelijk ga ik een zegening uitspreken en die is animistisch. Dat u het even weet, indien u daar problemen mee heeft gelieve de ruimte te verlaten”.
Inderdaad, boeddhisme willen scheiden van hindoeïsme is net zoiets als het scheiden van christendom en jodendom.
En de empathie met toeristen is ook mooi:
…….en toeristen moeten geen verkeerde indruk krijgen over het Boeddhisme door vermenging met het Hindoeïsme en animisme. Ook is de verkoop van religieuze symbolen verboden.’
Trouwens: bijna alle ceremonieën rond de uitvaart van wijlen koning Bhumibol Adulyadej waren hindoeïstisch van aard met een aantal animistische elementen. Ik keek nog even naar de opbouw van het crematorium op de Sanam Luang en zag eigenlijk geen boeddhistische afbeeldingen en geen Boeddha’s, alleen hindoeïstische goden als de Garuda, Naga’s en heilige dieren en godinnen.
Het aantal Bhoedistische kloosters zal dan wat afnemen en het aantal Hindoe tempels zal wat toenemen lijkt me.
Ik vraag me af, waarom de overheid zich hiermee bemoeit.
Thailand mag dan officieel een Bhoedistisch land zijn, hoewel de onttempeling flinke vormen aanneemt, maar het reilen en zeilen in de tempels lijkt me geen taak voor de overheid.
Daar is een de Thaise Bhoedistische top – ik ben de naam even kwijt – verantwoordelijk voor.
Thailand is geen officieel boeddhistisch land hoewel staat en overheid helaas innig verstrengeld zijn. De Thaise overheid bemoeit zich inderdaad met te veel zaken, dat is niet goed voor de overheid en voor het boeddhisme.
Maar weer eens een bewijs, hoe hardnekkig “geloof” is.
Het Christendom heeft dat gedaan door veel Germaanse feesten te incorporeren: Winter-zonnewende ( Kerst), Lente ( Pasen), Zomer-Zonnewende ( Pinksteren), Allerzieken (dodenherdenking 2 nov), Dankdag voor het gewas
Ach, in de “zijderoute” las ik onlangs dat het boeddhisme aanvankelijk geen beelden kende. De huidige Boeddha beelden zouden geinspireerd zijn door beelden van de Griekse Appollo. Op grond van concurentiemotieven besloot men ook beelden te maken. De Griekse invloed was nog lang na Alexander groot. Of het klopt? Men vrage de auteur an het veelgeprenzen boek “de “Zijderoute”