Waar een klein land groot in kan zijn: Nederland is de absolute wereldtop als het gaat om het ontwerp, bouw en levering van gigantische reuzenrads.
Deze blikvangers in de skyline van diverse wereldsteden worden gemaakt door Nederlandse bedrijven. Zo ook het 60 meter hoge reuzenrad bij Asiatique aan de oever van de Chao Phraya rivier in Bangkok.
Asiatique
Asiatique, een prestigieus winkelcentrum en is eigendom van TCC Land Group. Op een oppervlakte van meer dan 28.000 vierkante meter kan je kiezen uit ontelbare restaurants, winkels en theaters. De promenade van 300 meter is zelfs de langste in Bangkok. De bezoekers kunnen zich daar tevens vergapen aan concerten en festivals, maar ook aan het grote Reuzenrad, made in Holland.
Dutch Wheels gevestigd in Vlodrop heeft het reuzenrad van Asiatique geleverd. Dit reuzenrad uit de R60 serie, heeft 42 volledig gesloten gondels met airconditioning. Het rad biedt de inzittenden een prachtig uitzicht over Bangkok en de Chao Phraya rivier op een hoogte van bijna 60 meter.
Dutch Wheels is zelfs wereldleider als het gaat op de bouw van standalone Superreuzenrads. Mooie foto’s van dit bijzondere stukje techniek kan je hier zien: www.dutchwheels.com/photogallery/64-bangkok
Het allergrootste reuzenrad ter wereld
Zelfs het allergrootste reuzenrad ter wereld zal door Nederlanders gebouwd worden. Deze komt in New York op State Island te staan en is een ontwerp van het Nederlandse bedrijf Starneth. Het reuzenrad wordt 191 meter hoog en er komen 36 cabines aan te hangen, die elk 40 passagiers mee kunnen nemen. Er moeten 4,5 miljoen bezoekers per jaar op af komen.
Starneth, met een hoofdvestiging in het Overijsselse Denekamp, specialiseert zich op het ontwerpen en realiseren van grote ‘observatiebouwwerken’. Het bekendste reuzenrad dat het bedrijf neerzette is de London Eye. Maar dat is met z’n hoogte van nog geen 140 meter een junior-attractie, vergeleken bij het reuze reuzenrad dat Starneth op Staten Island gaat bouwen.
Het bijna 200 meter hoge New York Wheel laat daarmee ook de andere concurrenten, zoals de Singapore flyer en de nog te bouwen High Roller in Las Vegas achter zich. Het reuzenrad wordt ruim twee keer zo hoog als het Vrijheidsbeeld dat iets verderop staat. De inzittenden van het rad krijgen niet alleen een mooi uitzicht op het beeld, maar ook op imposante skyline van Manhattan. Het gevaarte moet eind 2015 klaar zijn. De kosten worden geschat op 230 miljoen dollar.
Reuzenrad in Bangkok
Wil je in Bangkok het Nederlandse reuzenrad van Dutch Wheel bewonderen breng dan een bezoek aan Asiatique aan de Charoenkrung Road in het Wat Prayakrai District. Het is eenvoudig te bereiken met de BTS. Je stapt uit bij Saphan Taksin, volgt de borden en na een korte wandeling kom je uit bij de Sathon pier aan de Chao Phraya. Van en naar Saphan Taksin vaart meerdere malen per uur een gratis shuttle boot. Vooral in de avonduren is het erg leuk om dit korte boottochtje te maken, met links en rechts alle hoge gebouwen en in de verte de vele aangelichte bruggen. Na een minuut of tien varen legt de boot aan bij Asiatique.
- Locatie: Charoenkrung Road, Riverside, Bangkok
- Openingstijden: dagelijks van 17.00 – 24.00 uur
- Bereikbaarheid: BTS Saphan Taksin, daarna met de shuttle boot.
- Website: www.thaiasiatique.com
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 december 2024Agenda: Thailand viert 2025 met magische aftelmomenten in elke regio
- Achtergrond27 december 2024Demografische crisis in Thailand: een oproep tot actie
- Eten en drinken27 december 2024Thaise heldere soep (Gang Jued)
- Bangkok27 december 2024Bangkok: 10 absolute highlights
Als ik mij NIET vergis … heette dit bedrijf vroeger uit Vlodrop ( vlakbij Roermond) : VECOMA …
Zij maakten vroeger vele soorten “kermis machines” … wij moesten b.v. werknemer bij onderaannemer ( elektro/elektronica-techniek) ook weleens naar Manilla voor verhelpen van storingen in 8 baan …
Het probleem zit hier : heb je een leerlingmonteur ertussen ….hoop ellende…want na reparatie moesten wij als eerste meerdere malen de baan testen , en nieuwelingen zijn weleens , begrijpelijk , niet erg blij !
Ik kan me er nog zeer goed herinneren,dat ik op volle zee voor het eerst op Hr Ms Karel Doorman ( vliegdekschip) de mast in moest ( totale hoogte 68 meter ) voor verhelpen storing in LW-radar …
De ene keer hang je boven vliegdek … op andere moment hang je boven zee … even wennen …hahaha..
Fijn weekend,
Eddy uit Falconcity,Holland.