Autobanden van levensbelang
Kortgeleden stopte bij een bedrijf een grote vrachtwagen met aanhanger. Een imposant gevaarte, maar wat mij opviel waren de voorbanden. Deze waren kaal bijna tot op het canvas! De aanhangwagen leek op het eerste gezicht wel in orde.
Ik vroeg mij af of in Thailand banden nog gecoverd werden, dus van een nieuw loopvlak voorzien. Onderweg zie je ook vaak dunne stukken band liggen.
De pick-ups zijn vaak voorzien van terreinbanden vanwege de vele onverharde wegen en bouwwerkzaamheden. Op zich geen probleem. Die ontstaan vaak als zo’n wagen ongeladen hard over een verharde weg rijden. Boven de tachtig kilometer per uur. De wagen krijgt steeds minder grip op de weg en kan op een geven ogenblik van achteren “uitbreken” overstuur raken). Door een ongecontroleerde reactie c.q. stuurbeweging slipt de wagen en verongelukt. Verstandig is het om de pick-ups van achteren te belasten, waardoor meer grip op de weg blijft.
Een ongemerkt probleem wat zich ook bij banden voordoet, is dat door de hoge buiten temperaturen de banden na een aantal jaren verharden. Het profiel ziet er fantastisch uit, maar het rubber is dusdanig verhard dat er weinig grip meer op de weg is. Langs de velgrand ontstaan haarscheurtjes. Het lijkt wel een stuk plastic waar men op rijdt. Na een jaar of 5 is het verstandig om dat eens te laten controleren. Het hangt er wel van af hoe de wagen gestald wordt, bij sommige condo’s overdekt, carports of langs de weg.
Een onplezierige gedachte dat een aantal automobilisten zo rondrijden, maar onderhoud en rekening houden met verschillende situaties zijn niet de sterkste kanten van de Thaise automobilist.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Kies altijd voor een band met het diepste profiel in zijn klasse, rijdt duizenden kilometers per jaar met mijn pick-up door Thailand, komt het profiel tot onder de 4mm dan worden ze prompt gewisseld voor nieuwe.
Jazeker worden banden nog gecoverd. Dit is ook geheel legaal, niet alleen in Thailand, maar ook in Nederland. Voor duidelijke informatie lees dit eens, https://www.bandenleader.nl/advies-banden/covering-en-coverbanden Ook worden wel eens de groeven in het loopvlak opnieuw uitgesneden. Let wel, dit mag alleen bij vrachtautobanden. Op de vrachtautoband staat zelfs, regroovable. ook in Nederland.