De ambitieuze plannen voor hoge snelheidslijnen in Thailand
De komende maanden zullen de eerste plannen concreet uitgevoerd worden en wordt het eerste hoge snelheidslijn traject Bangkok – Korat aangelegd. Dit betekent niet dat intussen geen verder actie meer ondernomen wordt. Bangkok zal met het “speerpunt” Eastern Economic Corridor (EEC) verbonden moeten worden met Rayong en wel door middel van een HSL.
Zowel de regering als de SRT (staatsspoorwegen) zijn druk doende om dit traject van 193 kilometer zo spoedig mogelijk te laten beginnen. Het wordt niet minder als een prestige project van de regering Prayut Chan-o-chan gezien om de oostkust tot een “booming business project” te verheffen waarbij de infrastructuur een basisvoorwaarde is.
Deze hoge snelheidslijn bestrijkt dan een gebied in de provincies Chonburi, Chachoengsao, Samut Prakan en Rayong. De luchthavens Don Mueang, Suvarnabhumi en U-Tapao en de havens Map ta Phut, Laem Chabang en Chuk Samet alswel de toeristen metropools Pattaya verbonden met Bangkok. Zowel een verbinding voor de industrie als voor de toeristen is daarvoor nodig.
Om de zorgen van de bevolking wat de ritprijs betreft, tegemoet te komen, overweegt de SRT verschillende treinen in te zetten met aangepaste vervoersbewijzen. Een zogenaamde City Line zou de verschillende steden aandoen waarbij de snelheid van 160 kilometer aangehouden wordt. Totaal zijn 10 stations opgenomen met onder andere Pattaya.
Van Japanse zijde bestaat grote belangstelling voor het EEC projekt en velen willen in dit gebied investeren. Voor het HSL projekt is een bedrag van 215 miljard baht begroot wat gezamenlijk door een Thais – Japanse ontwikkelaars gedragen wordt.
Men hoopt in het jaar 2023 alles “op de rails” te hebben!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
160 km per uur is geen HSL.
En of de treinen de treinen van het plaatje worden, vind ik nog maar zeer de vraag.
Goed lezen blijt toch heel moeilijk.Om aan de zorgen van de bevolking over de ritprijs tegemoet te komen overweegt de SRT VERSCHILLENDE treinen in te zetten. De Citylijn met 160 km is dus de goedkopere versie en zullen dus ook HSL treinen met duurdere kaartjes komen.
De HSL rijdt op een andere netspanning dan een normale trein.
Het bestaande spoor in Nederland gebruikt 1.500 volt en de HSL zou 25.000 volt moeten krijgen.
Je kan die treinen dus niet zomaar over hetzelfde spoor laten rijden.
En als het dieseltreinen zouden worden, zijn het zeker geen HSL treinen.
Die 160 km/h wordt als ik het goed lees aangehouden door de ‘City Line’, zeg maar de goedkopere stoptrein.
De spoorlijn zelf wordt aangelegd voor snelheden tot 250 km/h.
Dat is geloof ik 50% goedkoper dan een lijn die geschikt is voor snelheden tot 350 km/h en dat prijsverschil weegt niet op tegen het tijdsverschil.
De streefdata zullen wel niet gehaald worden (eigenlijk had deze trein in 2018 al moeten rijden) maar dat is geen typisch Thais verschijnsel. In Nederland heeft het iets van 40 jaar geduurd vanaf het eerste plan tot het moment dat er geen trein reed.
Als je gewend bent om 40 km/uur te rijden (Bangkok – Chang Mai), is 160 km/uur wel degelijk een HSL.
193 km lengte traject en 10 stations dan is inderdaad 160 km de maximale snelheid
door het aantal stations wordt dit “lijntje” al bij voorbaat gedegradeerd tot een boemeltje
Er gaan dus verschillende treinsoorten op het traject rijden t.w.
* goederentreinen
* “goedkope ticket” treinen (hoe goedkoop dan?) en
* daar tussendoor ook nog echte “HSL” treinen.
En dat gaat allemaal zonder problemen verlopen?
Het is in de categorie “duikboten”. Weinig zinvol. Maar wel goed voor de pensioenopbouw van bepaalde personen? In mijn optiek kan die TBH 215 miljard beter worden besteed aan het verbeteren/uitbreiden van huidig spoor.
Categorie “duikboot” vind ik wel heel pessimistisch.
En ja: verschillende soorten treinvervoer op hetzelfde traject kennen we hier ook.
Al met al lijken me deze plannen goed voor economie, mens en milieu (vergeleken met al dat weg- en vliegverkeer).
Of die trein beter is dan wegverkeer, is natuurlijk maar de vraag.
Een trein rijdt van A naar B en daar heb je weinig aan, als je in C moet zijn.
Wegen liggen over het algemeen tussen A en B en C.
Als je in C moet zijn, heb je dus toch altijd weer wegvervoer nodig.
Ik snap jouw punt. Daarom hebben we ook verschillende middelen nodig die op elkaar aansluiten (bij goederen spreekt men vaak over “multimodaal transport”).
Voorbeeld: ik wil van Bangkok naar Chiang Rai. Dat kan met de trein vanuit Bangkok naar Chiang Mai en van daaruit met de bus verder naar Chiang Rai.
Aangezien de huidige trein BKK-CNX er 14 uur over doet zijn snellere treinen gewenst.
Niet alleen voor mij als toerist (het zou mooi zijn als ik na het vliegtuig AMS-BKK een hogesnelheidstrein naar Chiang Mai kan pakken die er 3 a 4 uur over doet, zodat ik voor dat deel geen vliegtuig meer nodig heb), maar vooral voor de Thai.
Denk bijvoorbeeld aan de werkende Thai die een busrit van 11 uur maken om hun familie op te zoeken.
Zou toch mooi zijn als dat binnenkort 4 uur trein + 1 uur bus kan worden voor die mensen?
Ik heb niets tegen snellere treinen, maar ze bedienen maar een deel van het transport.
En het belangrijkste punt is, dat ik nog steeds denk, dat de belofte hoge snelheid en die mooie treinen op die plaatjes niet geleverd gaan worden.
Het worden naar mijn mening gewoon treinen die sneller zijn dan het huidige materieel.
Dat is op zich prima, maar vertel het dan zo.
Uw nieuwe trein rijdt 160 km per uur in plaats van de 80 van uw oude trein.
Dan zijn alle mensen blij, met een halvering van de reistijd.
Als de treinen inderdaad electrisch gaan worden, hoop ik wel, dat er maatregelen worden getroffen voor stroomuitval.
Als de regelmaat waarin de stroom hier in het dorp uitvalt bij onweer, een indicatie is voor de stroomuitval op het spoor, kan de reiziger zijn lol op.
En die bovenleidingen hangen een flink stuk boven de omgeving, dus die zijn makkelijk te vinden voor de bliksem.