Acht reistrends voor 2019
Op zoek naar reisinspiratie voor 2019? Booking.com heeft de data van 163 miljoen gastbeoordelingen gecombineerd met informatie uit een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd.
Op basis hiervan zijn de 8 reistrends voor 2019 opgesteld:
1. Reizen om te leren
Voor reizigers wordt het maken van betekenisvolle keuzes steeds belangrijker. Meer dan de helft (56%) van de reizigers zegt dat reizen hen nieuwe kennis en vaardigheden heeft bijgebracht. In 2019 stijgt zowel de wens om op reis iets nieuws te leren als de focus op vrijwilligerswerk.
2. Zo gemakkelijk mogelijk
In 2019 wordt ‘gemak’ de nieuwe gouden standaard voor alle technologische reisvernieuwingen. In de afgelopen jaren hebben reizigers veel gehoord over artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en spraakherkenning: de innovaties die komend jaar succes zullen boeken zijn degene die deze drie technologieën combineren en zo een praktische oplossing bieden aan reizigers.
3. De ruimte lokt – op naar onbekend terrein
We gaan de reisgrenzen tot in het extreme blijven verleggen, en daar hoort ook ruimtetoerisme bij. Dat lijkt niet meer onmogelijk nu de ruimtevaarttechnologie zo’n vooruitgang boekt. Vier op de tien reizigers (40%) bevestigt dat ze het vooruitzicht van toekomstige ruimtereizen fantastisch vinden, en zouden deze ervaring ook zelf overwegen (38%).
4. Hoe persoonlijker, hoe beter
De generieke reisgidsen zijn verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Eenderde van de reizigers (34%) wil dat “iets” of iemand het moeilijke werk uit handen neemt en ze voorziet van reisaanbevelingen: 41% ziet graag dat bedrijven in de reisbranche gebruik gaan maken van technologieën als AI om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt steeds belangrijker; individuele aanbevelingen geven in toenemende mate richting aan elke reis.
5. Bewust op reis
In 2019 wordt er gekeken naar de sociale, politieke en milieugerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming voordat reizigers ook daadwerkelijk boeken: 48% van de reizigers vindt dat sociale problemen in een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen, en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen – ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid. Platforms als Destination Pride voorzien bestemmingen van een score waarmee reizigers kunnen zien hoe LGBT+ vriendelijk deze zijn. 19% van de reizigers is van plan om in 2019 een Pride festival te bezoeken, waarvan bijna een derde (30%) tussen de 18 en 34 jaar is.
6. Pak het plasticprobleem aan
Millennials en Gen Z zoeken naar duurzaamheid in hun bestemming; accommodaties zoeken naar mogelijkheden om minder plastic te gebruiken en duurzamer te gaan werken. Meer dan een derde (37%) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie.
Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Als vanzelfsprekend leidt dat volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe start-ups en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.
7. Op jacht naar ervaringen
Tweederde van de reizigers (60%) hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘Doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op, en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is tweevijfde van de reizigers (42%) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.
8. Klein maar heel erg fijn
Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53%) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden. ‘Less is more’ is daarbij het devies, en de consumenten zweren bij deze reizen op maat.
Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com, zegt hierover: “In 2019 gaat er heel veel gebeuren in de reiswereld. De technologische vernieuwing blijft doorgaan, de wereld is steeds meer verbonden en de consumentenvraag naar de beste reiservaringen groeit continu. Daarom zijn wij klaar voor baanbrekende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat reizen nooit meer hetzelfde is. Booking.com heeft als missie om mensen de wereld te laten ervaren, en daarom willen wij iedere dag leren van onze gebruikers en innoveren. We worden enthousiaster dan ooit bij de gedachte dat we in het middelpunt van zo’n ontzettend dynamische branche staan.”
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Booking.com kan een mooie bijdrage leveren door geen belachelijke provisie op te eisen van de Aziatische kleine guesthouses die het financieel vaak al moeilijk genoeg hebben. En het kan mijn reiservaring verbeteren door me niet met tig debiele mailtjes (heb je je koffer al gepakt?) lastig te vallen. Hun missie heeft niks met mensen te maken, maar alleen met winstmaximalisatie, overigens net als bij de meeste bedrijven met ontroerend klinkende mission statements. Arrogant en irritant bedrijf, handig om een guesthouse te zoeken, maar dan gewoon rechtstreeks boeken.
ja eigenlijk dankzij deze site kun je makkelijk boeken, zo ga ik vaak naar chiangmai en heb er gelukkig mooie plekjes door gevonden, dat helaas de thaise en overal te wereld, ook in nederland, gebonden worden aan deze site betekent ook geld afdragen aan deze site, ja meneer is zelf al een andere zaak begonnen, was van de week op tv, toch heeft hij het dan goed gedaan, want het draait alleen maar om geld in deze wereld toch !!! , je kon zelf 25000 euro winnen en de eigenaar van de zaak als je een mooi verhaal hebt over een goede eigenaar of eigenaresse, ondanks dat blijf ik er boeken, en in ieder geval naar mr thorn in chaingmai van dreamhouse, want thailand foreever