De aanleg van een nieuwe spoorverbinding tussen Bangkok en Nakhon Ratchasima (Korat) wordt dit jaar een feit. Door het inzetten van artikel 44 gebruikte premier Prayut Chan-ocha zijn absolute macht om dit kostbare project van 179 miljard baht door te zetten.

Dit Thai – Chino spoorwegproject heeft een lengte van 252 kilometer en de bouw hiervan start dit jaar. Door het uitvaardigen van een decreet worden technische, juridische en tien geldende wetten omzeild om spoedig met de aanleg te kunnen beginnen.

Met een Chinees staatsbedrijf is een overeenkomst aangegaan, zij zijn verantwoordelijk voor de e bouw en het toezicht. Tevens gaan zij over de aanleg van de spoorbaan en de elektrische systemen. Ook worden er Thais bij het de realisatie betrokken, zij worden opgeleid om hen bekend te maken met de nieuwe treinstellen.

De staatsspoorwegmaatschappij (SRT) krijgt vier maanden de tijd om de overeenkomst te bestuderen en dit aan het kabinet voor te leggen. De zin hiervan ontgaat mij.

Thailand heeft drie jaar lang besprekingen gevoerd met China over de bouw, maar hoofdzakelijk over de financiering van dit project.

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

7 reacties op “Aanleg nieuwe spoorverbinding Bangkok – Korat een feit”

  1. erik zegt op

    Bij Khorat begint eindelijk de victorie. Het ernstig verouderde smalspoor systeem op dieseltractie moest aan de kant en wat goed dat men begint. Ik hoop dat het doortrekken naar het noordoosten (Nongkhai en Ubon Ratchathani) snel daarna volgt.

  2. Daniël M. zegt op

    Ik heb de indruk dat 1 “leider” alles beslist en er hier geen sprake kan zijn van demokratie.

    Wordt er hier rekening gehouden met de belangen van de mensen, die wonen in het gebied, dat door de nieuwe spoorlijn doorkruist zal worden? Of gaan ze daar gewoon “met de bulldozer alles gewoon met de grond gelijkmaken” voor de aanleg van de nieuwe spoorlijn?

    Ben benieuwd of er protest zal zijn bij de lokale bevolking dat rechtstreeks getroffen zal zijn.

    Op zich vind ik de nieuwe spoorlijn geen slecht idee, al zou ik eerder kiezen voor de verbetering van de bestaande lijn, omdat daar de stationsgebouwen – zie vaak fraai en heel goed onderhouden zijn – reeds bestaan.

    Persoonlijk denk ik dan eerst aan de aanleg van het 2de spoor (normaalspoor), eventueel verhoogd. Hierdoor komt men dan in een overgangssituatie en blijven de treinen rijden. Als het nieuwe spoor af is, kunnen de nieuwe treinen gaan rijden – eventueel eerst op proef. Nadien kan het bestaande spoor vervangen worden door het tweede nieuwe spoor en tot slot de definitieve treindienst uitgevoerd worden.

    Op die manier kan de treindienst volgens mij behouden en versneld worden.

  3. Gerrit zegt op

    tja,

    Ik vraag mij alleen af, of het mogelijk is, met een smalspoor van 1000 mm en een “normaalspoor” van 1340 mm over één traject te rijden.

    In Bangkok zijn ze de Redline aan het bouwen van het nieuwe centraal station “Bang Sue” naar Rangsit.
    Dit traject is 4 sporen breed, je kan duidelijk zien dat de buitenste sporen worden gebruikt voor de BTS omdat aan de buitenzijde de stations zijn gebouwd en de twee binnenste sporen dus voor de HSL (1340mm breed) en voor de bestaande treinen (1000mm breed) bereden moeten worden. kan dat????

    Wie het weet mag het zeggen…….

    Groetjes Gerrit

  4. Geert zegt op

    Bravo,wel 40 jaar te laat,maar toch.
    Het huidige spoor met zijn stationsgebouwen heeft geen enkele meerwaarde voor de nieuwe plannen.
    De stations zullen de reizigers aantallen niet kunnen verwerken,dus geen pappen en nathouden meer,maar een spoor van de 21ste eeuw,een prachtig project wat ook de veiligheid met 1000% gaat verbeteren.
    Ik als spoorman kan niet wachten tot ik straks vanaf de luchthaven in 2 uurtjes thuis in Khorat ben,en voor Erik zal het ook niet meer zolang duren tot de lijn wordt doorgetrokken tot aan Nongkai.

  5. rene zegt op

    Wij hebben dit jaar in februari reeds een nieuwe trein gebruikt van Nong khai naar bangkok. Hij reed niet langs korat maar ietsje noordelijker richting khon kaen,udon,nong khai. Op tijd vertrokken en op tijd uitgestapt in ayutthaya. Trein ging tot bkk. Wij sliepen 1 ste class en alles zag er nieuw uit alsook eventjes binnen gekeken in 2 de class aircon. Was volgens mij ook nieuw daar het niet de gebruikelijke bruine zitjes waren. Ik heb de uren niet meer wanneer hij rijdt en er was volgens mij ook een nieuwe trein naar chiang mai. Misschien eventjes googelen.

  6. Ben geurts zegt op

    Natuurlijk kan men smalspoor en normaal spoor door elkaar gebruiken men krijgt dan een derde spoorstaaf er bij . Kijk maar eens naar Switzerland daar bestaat het al jaren de SBB rijdt voornamelijk op normaal spoor en de BLS op smal spoor.
    Ben

    • Gerrit zegt op

      Ja Ben, maar In Chur rijdt de Rettichse baan aan de ene kant van het Peron op smalspoor en aan de nadere kant rijdt de staats spoorwegen, die sporen kruizen elkaar niet.

      Als je op drie rials gaat rijden zal de 1340mm brede trein keurig in het midden rijden en een 1000mm trein dus “uit het lood” rijden met andere woorden rechts is minder/meer ruimte of andersom dan links en dan ontstaat bij perrons dus een gat of hij schuurt tegen het Perron aan.

      Het is naar mijn idee niet zo eenvoudig, dus daarom ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen in Bangkok.
      De nieuwe lijn telt 8 stations.

      Groetjes Gerrit


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website