Thailand in top 3 hoogste aantal verkeersdoden ter wereld
De kans dat je in Thailand betrokken raakt bij een dodelijk verkeersongeval is op twee landen na, het hoogste ter wereld.
Alleen in Eritrea en Libië is het nog gevaarlijk op de weg. Dit blijkt uit cijfers van de World Health Organisation over 2010. Thailand telde 38,1 verkeersdoden per 100.000 inwoners en 118,8 verkeersdoden per 100.000 motorvoertuigen in dat jaar.
Plaatsvervangend secretaris van het ministerie van Binnenlandse Zaken, Panada Disakul, kwam met deze cijfers tijdens het elfde Road Safety Seminar.
De Thaise regering tracht met een 10-jarig nationaal beleidsplan (2011-2020) het aantal verkeersongevallen terug te dringen. Desondanks bleef het aantal verkeersongevallen te hoog. In 2010 verloren 26.000 mensen hun leven in het verkeer. Ter vergelijking in 2012 kwamen er in Nederland 650 mensen om in het verkeer (bron: CBS).
Panada liet weten dat voorlichtingscampagnes voor het dragen van een helm, tegen het rijden onder invloed en te hard rijden, onvoldoende zijn. Waar het aan ontbreekt is handhaving van de wetten voor verkeersveiligheid.
Volgens een Australische verkeersveiligheidsdeskundige, moet Thailand er voor zorgen dat de Thai beter op de hoogte zijn van de verkeersregels, moeten de verkeersregels consequent worden toegepast en overtredingen harder gestraft. De Thaise overheid wil dan ook strenger optreden tegen het niet dragen van een helm, rijden onder invloed en te hard rijden.
Volgens cijfers van de WHO vielen er wereldwijd in het verkeer ongeveer 1.240.000 doden in het jaar 2010. De helft van de verkeersdoden zijn voetgangers, fietsers en motorrijders. Volwassenen tussen de 15 en 44 jaar zijn verantwoordelijk voor 59 procent van de sterfgevallen. Van alle verkeersslachtoffers valt 92 procent in de arme en minder ontwikkelende landen in Zuidoost-Azië en Afrika.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Tja, het aloude verhaal. Motorrijders zijn kwetsbaarder en velen rijden alsof ze dronken zijn. Hoe vaak zie ik iemand met nog geen halve meter afstand tussen twee auto’s flitsen met een snelheid meer dan 60 km/uur.
Deze week reed ik een tijd achter een vrachtwagen van Tesco aan. Deze grote auto was op weg naar Pranburi, neem ik aan. Het was rond een uur of tien ’s avonds. Hij reed telkens weer van links naar rechts en kwam gevaarlijk dicht bij de zijstrook. Het duurde een lange tijd en portie (waag) moed om deze vrachtwagen met mijn Honda PCX 150 in te halen.
Dit is maar een van de voorbeelden. Mensen komen op straat gereden zonder te kijken, we kennen het allemaal. Mijn vriendin was getuige van een ongeluk dat ook onnodig was geweest, als beide bestuurders aangepast hadden gereden of opgelet hadden. Een jongeman op zijn motor met hoge snelheid reed tegen een auto aan die de Pethkasemroad opgereden kwam en ook niet oplette. De motorrijder overleefde het ongeval. Maar beiden waren schuld. Hij reed te snel en keek niet uit naar verkeer dat naar de straat reed. De ander keek niet of er verkeer aankwam.
En zo gaat dit maar door. Velen rijden alsof ze alleen op de weg zijn. De mensen kennen de regels niet of passen hun eigen bedachte regels toe. Rechtdoor gaat hier niet altijd voor, maar degene die het “brutaalst” is. Op straat wordt nauwelijks afstand gehouden of juist te veel, zonder op de consequenties te letten. (Auto’s die naar links rijden om achterliggers in te halen, maar daarbij motorrijders tot stoppen dwingen of bijna van de weg rijden).
Hoe vaak zie ik dat iemand (op de weg van Hua Hin naar Pranburi) rechtsaf wil en het inhalende verkeer zonder op te letten links inhaalt.
Het is een mentaliteit van de mensen hier, iedereen doet maar zoals hij wil en niemand durft er wat van te zeggen.
Ik heb altijd het gevoel, dat velen totaal onzeker rijden en anderen als bulldozers door het verkeer stromen…
Hallo Sjaak,
Wij komen bij ons de straat uit (Jomtien) rijden naa de as van de weg om het links aanstormende verkeer af te wachten.
Van rechts ging alles keurig achter ons langs.
Mijn man wilde optrekken en gelukkig zat ik op dat moment naar rechts te kijken, gaf een gil en mijn man remde.
Als ik zo een gil geef, remt hij en vraagt dan wat er is.
Komt er zo totaal gestoorde thai op een motorbike en die gaat VOOR onze auto nog langs.
had ik gezellig mee naar links zitten kijken, hadden ze die mafketel van onze auto af kunnen schrappen.
Aan de AS van de weg staan om links af te gaan.
Komt er (volgens mij familie van die idioot hierboven) van achterop een motorbike aan racen en wil dus rechts van onze auto passeren.
dat ging dus mis.
Om de snelheid van die bike aan te duiden.
Achterpaneel tot en met voorpaneel geraakt.
mijn hemel, wat hebben die mensen geluk gehad.
Maar naar het ziekenhuis en wij onze auto naar de politie.
heeft een keline week geduurd, totdat we het zat waren,
Een politie officier, die godzijdank redelijk en een beetje engels sprak.
Gezegd het zielig te vinden, want dat ding was nieuw, maar we willen 2000 baht geven en voor de rest kon hij doodvallen. (pardon my french)
opgelost.
Maar heeft ons wel veel geld gekost, want alles zelf betaald, anders geen 50% no claim meer.
Vandaag op weg naar huis, lag er weer een brommer op het midden van de sukhomvit.
heel zielig, maar kan er geen medelijden meer mee hebben.
LOUISE
Ja hier zal niet snel verandering in komen.Want wat bedoeld de redactie met voorlichting,bvb over het dragen van een helm?
Nog nooit iets van gezien in Thailand.Ja wel gezien dat kinderen van 12 jaar met 4 personen op de scooter zonder helm naar school gingen,en aan de ingang ongecontroleerd de politie voorbij reed.En dan krijgt er een de bekeuring van 200 Bath dan mag hij of zij 1 dag lang zonder helm door rijden.Het zou veel beter zijn als falangs zich daar voor in zouden zetten ipv altijd maar over de Thaise politiek te berichten.Men zou op de scholen en ziekenhuizen al posters op kunnen hangen waarin kinderen en ook ouderas wrden gewezen op het gevaar van zonder helm rijden.Maar soms lijkt het er op dat de ouders niks kan schelen als hun kind zijn hoofd openvalt omdat het geen helm droeg,deze ouders geven het voorbeeld soms zelf.Na 5 uur en in het weekend zie je 80 % zonder helm rijden.En de politie doet ook niets aan voorkomen die is alleen maar op de 200 Bath uit om de politie kas te spekken.Men vertelde mij dat van de 200 Bath er 100 direct naar de politiekas gaan.Laat ze net als in europa te voet verder gaan ,maar ik denk als ze dat in Thailand gaan doen dat de economie dan in 24 uur tijd lam ligt.Want dan komt er niemand meer op tijd op het werk.Het beste zou zijn de boete naar 1000 Bath te verhogen maar wie zijn wij om dat te bewerkstelligen.
Zitat: De Thaise overheid wil dan ook strenger optreden tegen het niet dragen van een helm, rijden onder invloed en te hard rijden.
Dit is de tiende keer dit jaar dat ik die onzin lees. Het schijnt moeilijk te zijn een bord met 50Km er op in de grond te rammen ? Het drie dubbel parkeren op snelwegen bij de week-markt te verbieden ?. Rijden zonder helm ?. Laat me lachen. Broertje van 7 rijdt zus van 5 naar oma achterop de bromfiets. Natuurlijk zonder helm. De politie zit op de hoek v de straat achter een fles koude Leo. En ga zo maar door.
Ik ga er van uit, dat Thailand de eerste plaats op hun sloffen gemakkelijk kan halen. Daar hoeven ze zich helemaal niet voor in te spannen. Nu komt het nieuwjaar; altijd goed voor ca. 500 doden. Dan Songkran met ca. 750. Dat telt lekker aan.
Het is de ongediciplineerdheid en overschillgheid hoe de Thai zich in het verkeer beweegd, samen met
het gebruik van alkohol en een Politie die nergens is, als . . ze er moeten zijn. En zij nze er, . .doen ze niets en . . kijken er naar.
Dat je al je Thai rijbewijs krijgt als je de juiste roltrap kiest naar boven, is algemeen bekend.
Verkeersregel en borden, zijn onbekende namen en begrippen in Thailand. Verlichting op een fiets, brommer vrachtauto en motor, zijn voor Thais alleen maar stroom vretende elemanten die buitendien stuk kunnen gaan. En vooral in het schemer niet inschakelen. Ze zouden je misschien kunnen zien. top martin
Moderator: graag zinnen met een hoofdletter en punt aan het einde.
Je kan hier nu wel over die helm blijven zaniken.Feit is dat 80 procent van de ongevallen de schuld is van automobilisten ,altijd hetzelfde linksaf gaan zonder kijken en een brommer scheppen.Ik zie niks anders
Dat je niet iets anders ziet beste Luis, kan ook andere oorzaken hebben ?. Ga toch gewoon even bij de plaatselijke politie, afd. car accident voorbij. Daar zie je op hun terrein een paar dingen (vroeger was het een auto) liggen die op de vreemdste manier in zijn delen uit mekaar werd …gelegd, gereten.
Of voor die, die dat al gezien hebben, even naar het plaatselijke ziekenhuis, afd. hersen frakturen. Vraag daar even bij de dienstdoende doktor, hoeveel Thais nog konden leven, hadden ze een helm gedragen.
De vraag, en daar praat jij over, is niet wie er schuld is of was, maar breng je het er levend vanaf met of zonder helm. En dat nummer werkt mee in de dood balance. Dat is niet …zaniken.. , maar nuchter bekijken.
Als jij dood gereden wordt in het verkeer zonder schuld, helpt je dat geen malle moer.
Misschien wel, . . had je een helm gedragen op dat moment. top martin
Beste Louis,
Allereerst een dringend advies een bril te kopen.
dan even die 80% omzetten in 90% en dan de schuld van de brommers.
Zowel mijn man als ik hebben diverse malen capriolen uit moeten halen om weer zo’, kamikaze bromvlieg te ontwijken.
Godzijdank nog steeds goed gegaan.
Maar het kan ook gebeuren, daar wij die brommer willen redden en wij zelf tewgen een ander aanrijden en die brommer vrolijk fluitend verder scheurt.
Ra ra wie die reparaties moeten betalen.
En een helm.
Laat me niet lachen.
160 baht wat de meeste dragen.
Die beschermd net zo goed als wat Kalimero op zijn koppie had.
LOUISE
@louise de schuld bij de scooters zoeken lost niets op.Autobestuurders in Thailand rijden dikwijls zonder goede rijopleiding.En de Nederlandse touristen en ook veel Expads denken werkelijk dat ze het verkeer in Thailand kunnen vergelijken met verkeer in Europa.Maar das totaal anders.Denken wij Nederlanders dat we voorrang hebben op een rotonde een Thai denkt daar af en toe anders over ,als die een Nederlander ziet sukkelen op een rotonde wil hij de Thai er snel vandoor.Het zelfde geld voor moter rijders.De Nederlandse motor rijders die meestal pochen al 20 jaar motor te rijden gaan stuk voor stuk vroeg of laat in Thailand ook onderuit ik ken er diverse die allemaal al een of meerdere keren betrokken raakten bij een ongeluk..Waarom?Omdat ze de speltegels voorrang krijgen dikwijls omzetten in ik heb voorrang en dat werkt in Thailand nu eenmaal niet.Ik wil de Thaise weggebruiker niet weg zetten als een heer in het verkeer maar begrijp hun wel.Want de Thai die van de weg gebruik maakt denkt de weg is voor iedereen.Dus rijden scooters en auto,s die eigenlijk een u turn moeten gebruiken gewoon tegen de draad in.Als je daar rekening mee houd valt het wel mee.Alleen het niet gebruiken van een helm betekend dikwijls blijvend invalide en veel hoofd letsel.En dat voorkom je door een goede helm te dragen .Maar ja de ouders geven het voorbeeld na 1700 uur en de weekenden rijden ze als kamizakie piloten zonder helm rond en soms zelfs op je in.En de boete van 200 bath leerd ze ook niks ,die zou minimaal 1000 bath moeten bedragen.
De derde plaats op een zeer droevige lijst, is wel heel triest. De reaktie van de thaise politie om dan nog meer op helmen te controleren is voor mij niet te begrijpen in dit verband. Het dragen van een helm zal een ongeluk niet voorkomen, hooguit de dodelijke afloop.
Afgelopen week heb ik een boete moeten betalen vanwege het dragen van mijn nagel nieuwe super goede fietshelm op de brommer. Kon de betreffende agent niet overtuigen dat ik hier veel meer vertrouwen in heb dan zo’n eenvoudig plastic helmpje dat ik eigenlijk had moeten dragen. Toen ik vorig jaar examen moest doen voor mijn thaise motorrijbewijs mocht dit wel met fietshelm op.
Zoals de verkeersdeskundige adviseert lijkt mij kennis van de regels voor iedere verkeersdeelnemer een eerste vereiste met op de een of andere manier meer begrip voor het feit dat jouw gedrag in het verkeer consequenties heeft voor de ander. Wel of geen helm of gordel dragen is voor je eigen veiligheid maar door dronken achter het stuur te kruipen, door rood rijden, oversteken zonder te kijken enz. breng je ook anderen in levensgevaar, dit lijkt wel niet beseft te worden.
Mijn (Thaise) vrouw zegt zelf: in het verkeer zijn de Thai zeer egoïstisch, en ze houden met niets of niemand rekening. Daarenboven zijn er een groot aantal chauffeurs die ofwel geen ofwel een gekocht rijbewijs hebben. Dat egoïsme uit zich trouwens ook in andere aangelegenheden.
Ik erger me mateloos aan hun gedrag: voorbijsteken en effe met de knipperlichten: je moet maar zorgen dat je verdwijnt, tegen de richting in, van zodra het verkeer een beetje stokt onmiddellijk op de pechstrook verder rijden, driedubbel parkeren, hun houding aan de levensgevaarlijke u-turns, de scooters die met 3 of 4 passagiers overal tussenglippen en zonder kijken de baan oprijden…
Ik blijf er bij dat enkel een grondige en eerlijke aanpak van de politie met serieuze boetes een verbetering van de situatie kan teweegbrengen.
Als men daarenboven nog iets zou kunnen doen aan de massa’s honden dan ware iedereen tevreden…
Heb deze materie al een paar keer met mijn studenten besproken in het kader van een cursus “case studies’ die er op gericht is studenten logisch te leren nadenken. We kwamen tot de volgende mogelijke redenen van het grote aantal verkeersslachtoffers:
1. te hard rijden
2. alcoholgebruik en toch deelnemen aan het verkeer
3. combinatie van 1 en 2
4. gevaarlijk rijgedrag (o.a. onvoldoende afstand houden; lichten te laat aan, rijden tegen de rijrichting in, inhalen waar dat niet kan, veel mensen in de bak van de pick-up; te veel mensen op een brommer, te zwaar beladen pick-ups en trucks, teveel switchen van rijbaan, mobiel bellen tijdens autorijden, op het laatste moment invoegen)
5. achterstallig onderhoud van wegen
6. laat waarschuwen van wegwerkzaamheden of wegversmallingen
7. U-turns (zelfs op snelwegen).
Persoonlijk heb ik in 52 jaar in Nederland nog nooit een ongeluk gehad en in Thailand in 8 jaar twee keer (als passagier van een van). Naast het zien van enkele dodelijke ongevallen blijft me altijd bij dat op een zondagmiddag een touringcarbus mij (in de auto) tegemoet kwam op de verkeerde weghelft. (omdat hij blijkbaar niet twee keer een U-turn wilde nemen).
Nee inderdaad helpt het mij niet wanneer ik zonder schuld dood word gereden ,maar ik heb toch liever dat die thaise bestuurder even in zijn linkse spiegel kijkt en mij door laat in plaats van mij te snijden .Liever geen ongeval dan een met mijn helm op ,jij waarschijnlijk niet?
Ik weet niet wie je aanspreekt luis49, maar ik ga er van uit dat niemand graag een ongeluk heeft. Schuld of geen schuld speeld op dat moment een ondergeschikte rol. Dat gelt voor het verkeer in Ned. (europa) en ook voor Thailand. Met de wetenschap, dat de meeste Thais in het verkeer alles dat doen wat niet mag, geef ik graag mijn wetterlijke voorrang aan hun af.
Hoofdzaak is, dat ik zonder problemen thuis kom, schuld of geen schuld.
Als je een beetje sluw bend, doe je in Thailand een stapje terug in het verkeer. Hier op je strepen gaan staan in het verkeer, doe je maar een keer. Dat heb je dan hopellijk geleerd, voor het geval het door jouw -stoer zijn- helemaal mis gaat en jij het, wonder boven wonder, toch nog overleefd. rebell
Louise ik kan aan uw posting merken dat je niet brommert,ik rij auto en moto in thailand en er is een duidelijk verschil in rijgedrag van een thai wanneer het een auto betreft .Daar hebben ze nog een beetje ontzag voor .Als brommer ,fietser of voetgaanger ben je aangeschoten wild,dan ben je nml arm .De politie hetzelfde liedje ,altijd brommers stoppen terwijl ze de bekeuring staan uit te schrijven knallen er 25 auto door het rode licht dat al 10 seconden op rood staat ,geen probleem voor de thaise hermandad
Voor die politieman is het leuker wat in zijn zak te steken van iemand die makkelijk aan te houden is .
Bij degene die door het rode licht rijdt komt later dikwijls spijt .
Dikwijls zijn daar opname van .
Dan begint het gedonder bij het betalen van de wegenbelasting ,er staat nog een bekeuring van u open .
Deze moet u eerst even gaan betalen bij het bureau waar u door rood bent gereden .
Soms heeft die dan pech en moet 1000 km weg .
Met het bewijs van de betaling mag deze dan wegenbelasting komen betalen .
Pas na dat te hebben gedaan kan deze persoon zijn voertuig pas verzekeren .
Dat is ook mij gebeurd voor te hard rijden ,zo weet ik er nog wel meer .
Je kan geluk hebben maar ze worden steeds strenger .
Waar zeg ik dat ik stoer doe rebell (whats in a name)ik zeg alleen dat ik niet graag door iemand die te lui is onm te kijken van de sokken gereden word ,ik kijk hier heel goed uit .Op drie jaar 40.000km met fiets en bromfiets gemaakt