Olievlek bedreigt strand van Rayong
Met man en macht wordt geprobeerd te voorkomen dat een olievlek van 50.000 liter het Mae Ramphung strand van Rayong bereikt. Schepen zijn naar de onheilsplek gestuurd en spuiten oplosmiddelen over de vlek die 2,5 km bij 800 meter meet.
De olie is afkomstig uit een lek, 20 kilometer uit de kust. Het ontstond gisterochtend vroeg tijdens het transport van olie vanuit een tanker via een boei naar de olieraffinaderij van PTT Global Chemical Plc. Kort nadat het lek was ontdekt, sloten werknemers van het bedrijf de afsluiters van de pijplijn en ze plaatsten een 200 meter lange barrière om de olie.
Begonnen werd de olie met olieskimmers (een grote schuimspaan) te verwijderen. Het bedrijf zette daarna vier schepen in. Volgens directeur-generaal Sorasak Saensombat van het Marine Department zijn tien schepen naar de vlek gestuurd. Hij zegt dat het hooguit een week duurt om alle olie op te ruimen.
Een woordvoerder van het bedrijf acht het mogelijk dat de olie het Mae Ramphung strand bereikt, bij toeristen een populair strand. Omdat de wind nu richting kust waait, is dat niet ondenkbaar.
Directeur Penchome Sae-Tang van Ecological Alert and Recovery Thailand maakt zich over de gevolgen voor het zeemilieu, wanneer het schoonmaken niet snel genoeg gebeurt.
Wichien Jungrungruang, directeur-generaal van het Pollution Control Department, heeft de indruk dat de schoonmaakoperatie volgens plan verloopt en goed vordert. Volgens een andere hotemetoot was gisteravond al 30 tot 40 provent van de slick opgeruimd.
(Bron: Bangkok Post, 28 juli 2013)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Het uitzetten van een BOOM, een drijvende olie barrier met skimmers (dat zijn geen schuimspanen , lijken er zelfs niet op) Rayong Refinery en Star refinery hebben snel inzetbare booms van een paar honderd meter die met een sleepbootje in korte tijd ui gezet kunnen worden. Moet je er wel om vragen. Verder is er EARL rapid response team dat opgerroepen kan worden. Gebruik van dispersants is natuurlijk niet goed omdat het het marine leven aantast. Ook uitkijken nu met de lokaal gevangen vis , garnalen etc.
@ Marcus Als skimmers geen soort schuimspanen zijn, wat zijn ze dan wel? Dat lees ik graag. Een mens is nooit te oud om te leren. Ik dacht aan schuimspanen omdat ik Shell in de haven van Vlaardingen wel eens olie heb zien opruimen die uit Pernis was gelekt en naar de overkant was gedreven. Dat schip schepte de slick op.
Groet, Dick
Er zijn verschillende methodes. Ik heb gewerkt met drijvende afromers die het bovenste laagje, de olie dus, in een “bladder” tank laten lopen of pompen. Ook zijn er spons-achtige slangen die olie opnemem en die dan continu uitgewrongen worden (eindloze slang die in de rondte gaat, de zee in, opzuigen, en er weer uit om uitgewrongen te worden).
Je hebt ook van die schepen, zoals het “vissertje” lang geleden in Pernis, de petroleumhavens, die met uitgestoken vlerken onder een hoek en langzaam varende de olie naar een opening in de hull sturen. Water dat er in komt wordt weer naar buiten gepompt. Maar een boom om het bij mekaar te houden is belangrijk, met eventueel een hele grote magneet clamp tegen de hull van het lekkende schip. Er met veel schepen doorheen gaan varen, is natuurlijk niet goed want dat gaat de olie emulgeren en verspreiden.
Boom is drijvende olie barrière, floating devices boven, een skirt met gewichten onder aan.
Bladder tank is een heel grote zware ballon, 20 kubieke meter of zo, die drijft met 5 procent of zo boven water.
Als ik dit lees .
Weer werk aan de winkel voor de Hollanders .
Wij zijn nog steeds de beste om deze problemen op te lossen .
Maar worden veelal , of niet gevraagt of veel te laat .
Denk oa aan Smit tak , Weismuller en andere bedrijven .
Nog steeds geloof ik in Hollands glorie .
De thais kunnen dit echt niet .
Mvg Jantje .
Al zou je het niet verwachten olie is een van de belangrijkste peilers van de Thaise economie.
De Thai dikke nekken zullen meer geven over het verlies van 50.000 vloeibaar geld en de opruimkosten.
Als de schade aan het milieu en de toeristen die ze nu mis lopen.